Handel detaliczny z roku na rok otwiera się na nowe kanały dotarcia do klienta. Aktualnie najważniejszym trendem, za którym starają się nadążać marki są technologie mobilne. Dają one nieograniczone możliwości w przyciąganiu uwagi aktualnych i potencjalnych odbiorców oraz możliwość bycia najbliżej konsumentów – w ich kieszeniach.

Smartfonizacja jest nieunikniona

Według raportu mShopper* z urządzeń mobilnych korzysta już 70% Polaków, a dla 54% smartfon jest narzędziem używanym w codziennym życiu. Osoby mobilne są coraz bardziej świadome funkcjonalności, jakie dają im zaawansowane technologicznie telefony i starają się je zgłębiać. Nowe umiejętności są wykorzystywane przez użytkowników między innymi w kwestiach związanych z wydawaniem pieniędzy. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Google**, ponad 70% klientów sklepów i centrów handlowych uznaje możliwość sprawdzenia w internecie dodatkowych informacji podczas zakupów za istotną część doświadczenia zakupowego. Narzędziem pomagającym w realizacji tej potrzeby jest każdorazowo smartfon. Odsetek osób które nie wyobrażają sobie wizyty w galerii bez urządzenia mobilnego jest tak wysoki, że jego bagatelizacja może w niedalekiej przyszłości przynieść realne konsekwencje w postaci odejścia lojalnych dotąd klientów, których potrzeby zmierzają w kierunku mobilnych rozwiązań, a co za tym idzie – narazić markę na straty finansowe. Z pewnością z roku na rok ten współczynnik będzie sukcesywnie wzrastać. To może doprowadzić do sytuacji, w której niemal wszyscy nasi odbiorcy będą oczekiwali od nas, że choć w części zaspokoimy ich mobilne potrzeby i będziemy dostępni już nie tylko na swojej stronie internetowej, ale również w aplikacjach zakupowych i zniżkowych.

Aplikacja mobilna to konieczność

Responsywna strona internetowa – a więc przystosowana do prawidłowego wyświetlania się na różnych rozdzielczościach ekranów – jest w dzisiejszych czasach czymś, bez czego w zasadzie wstyd pokazywać się klientowi. Aplikacja mobilna coraz częściej staje się nie substytutem dla niej, ale koniecznym, osobnym narzędziem, które angażuje odbiorcę i daje o wiele większe możliwości komunikowania się z nim niż sama strona. Dzieje się tak dlatego, że użytkownik aplikacji czuje się w jakiś sposób wyróżniony przez markę. Może mieć dostęp do funkcji lub ofert niedostępnych dla tych klientów, którzy tylko pojawiają się w sklepie. Dodatkowo, kiedy aplikacja spełnia jego potrzeby, jeszcze bardziej utożsamia się z marką, niejednokrotnie stając się lojalnym konsumentem, który poleca jej produkty lub usługi osobom znajdującym się w jego najbliższym otoczeniu. Warto wspomnieć, że z aplikacji mobilnych korzysta ponad 30% Polaków we wszystkich grupach wiekowych (15-54+), a prawie jedna czwarta obywateli naszego kraju wykorzystuje mobilne rozwiązania do poszukiwania informacji o produktach i usługach.* To dobry znak dla retailerów i dowód na to, że warto skupiać swoje działania właśnie na mobile’u.

Bądź mobilny z pomocą innych

Problemem stworzenia własnej aplikacji mobilnej są już nie tylko pieniądze – choć ich nakład na stworzenie jej od podstaw jest często naprawdę ogromny – ale przede wszystkim zasięg, jaki trzeba zbudować, by jej istnienie miało sens i zwróciło się wydawcy. Dlatego warto nawiązywać współpracę z aplikacjami, które już wypracowały sobie grono odbiorców i cieszą się w ich oczach dobrą opinią. Prowadząc działania marketingowe marki, sieci marek lub centrum handlowego, dobrze jest korzystać z tego, co proponuję znane, ogólnopolskie aplikacje zniżkowe i zakupowe. Dzięki temu możemy dotrzeć ze swoją ofertą do kilkuset tysięcy użytkowników w całym kraju i w znaczący sposób zwiększyć swoją rozpoznawalność na rynku, a nawet sprzedaż. Taka współpraca pozwoli też zaoszczędzić pieniądze, które wydalibyśmy na stworzenie własnej, dedykowanej aplikacji. Warto zdać sobie sprawę, że na takie przedsięwzięcie musielibyśmy wydać minimum kilkadziesiąt tysięcy złotych i przeznaczyć kolejne środki na jej promocję, o czasie na budowanie zasięgu już nie wspominając.

Mobilność szansą na sukces

Detaliści obecni w mobile’u mają o wiele większą szansę na osiągnięcie sukcesu sprzedażowego niż te firmy, które wzbraniają się przed podążaniem za tym trendem. Głównym powodem takiej sytuacji jest wspomniany fakt, że coraz więcej klientów nie wyobraża sobie zakupów bez smartfona. Kolejną kwestią jest ta związana z zapotrzebowaniem na oferty promocyjne i dedykowane zniżki. Każdy z nas lubi oszczędzać, a dostęp do wszystkich rabatów z poziomu aplikacji mobilnej jest idealną sytuacją, w której nie musimy nosić ze sobą zniżek wycinanych z magazynów, kart stałego klienta ani bonów czy voucherów. Ułatwiając swoim klientom dostęp do naszej oferty i umieszczając ją w najbliższym dla niego urządzeniu, jakim jest smartfon, dajemy mu trzy najcenniejsze z jego punktu widzenia rzeczy. Mianowicie: czas, wygodę i swobodę. A ponieważ zadowolony klient jest wyznacznikiem sukcesu firmy, która dostarcza mu produkty lub usługi, dlatego warto rozpieszczać swoich konsumentów i dawać im to, czego potrzebują.

 

*https://www.ecommercepolska.pl/files/3214/2493/6753/raport_mShopper_Polacynazakupachmobilnych_luty2015_nowe.pdf
**http://evigo.pl/15757-google-omnichannel-jest-forma-kultury-organizacyjnej/?utm_source=Evigo.com+%7C+POLISH+newsletter+database&utm_campaign=9bd9cc3ce0-RSS_EMAIL_CAMPAIGN_EVIGO_PL_CODZIENNY&utm_medium=email&utm_term=0_e649016b50-9bd9cc3ce0-308531121&mc_cid=9bd9cc3ce0&mc_eid=973fc4ff1f